Hydraulische krachtvermeerderaar besturing

Alles waarvan je van tevoren weet dat het moet gebeuren
Plaats reactie
GHulshof
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 okt 2022, 11:32

Hydraulische krachtvermeerderaar besturing

Bericht door GHulshof »

Er zijn Schottelboten die volledig mechanisch worden bestuurd, de grotere boten hebben veelal een krachtvermeerderaar/stuurversterker. Dit bestaat uit een tandwielkast en een hydraulisch gedeelte.
Bij het vervangen van olie is het van belang de juiste olie te gebruiken.

Hydraulisch gedeelte: ISO VG 32 (bijvoorbeeld Shell tellus 32)
Tandwielkast: ISOVG 460 (bijvoorbeeld Shell Omala 460)

Als eerste 3 foto's van de technische tekeningen van een stuurversterker:
tek_schema1.jpg
tek_schema2.jpg
tek_schema3.jpg
Het hydraulisch gedeelte:
hydropomp.jpg
Het hydraulisch gedeelte heeft een eigen olietank in dit geval deze:
olietank.jpg
Tandwielkast:
tandwielkast_aftap.jpg
De tandwielkast olie bevindt zich in behuizing er is geen aparte olietank. Vullen tot halverwege het pijlglas (zie ook geschreven opmerkingen op de schematekeningen).

Bovenstaand is het vastleggen van diverse info die in de app voorbij kwam, toevoegingenen en verdere info over dit systeem is natuurlijk van harte welkom!
Rob Herbes
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 feb 2023, 19:47

Re: Hydraulische krachtvermeerderaar besturing

Bericht door Rob Herbes »

De juiste Shell benamingen: Shell Omala S2 GX 460 /Shell Tellus S2 M
Ik maak ook wel gebruik van smeermiddelen van Metropa Rotterdam voor Tandwielkastolien.
Rob Herbes
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 feb 2023, 19:47

Re: Hydraulische krachtvermeerderaar besturing

Bericht door Rob Herbes »

Het gebruik van duurdere synthetische oliën is niet aan te bevelen voor deze toepassingen: deze hechten zich minder goed aan metalen in vergelijk met conventionele minerale producten.
Plaats reactie