Pagina 1 van 1

Motorsteunen-trillingdempers

Geplaatst: 21 okt 2024, 10:31
door GHulshof
Er komen met regelmaat vragen langs over motorsteunen/dempers en vervanging hiervan.
Dit zijn slijtdelen die een keer aan vervanging toe zijn.
Onderstaand enkele voorbeelden van uitvoering en vervanging.

Bij het vervangen van deze motorsteunen kun je natuurlijk proberen het origineel te houden of juist te gaan vervangen door een modernere variant.
2 Voorbeelden e.e.a. zoals is uitgevoerd door Martin (Hugo) en zoals het bij mijn eigen bootje (Anatolia) is gedaan.

Een paar overwegingen voor het selecteren van de dempers:
-Motor massa!
-Geschatte verdeling massa voorste/achterste dempers, (vaak zijn deze dempers niet symetrisch verdeeld waardoor belasting achter/voor verschillend is).
--> Hardheid demper en belastbaarheid.

Voorbeeld van een originele situatie (DAF 575):
foto_oud2.jpeg
foto_oud.jpeg
Uitgevoerd door Martin van Leest (Hugo) tbv ondersteuning Mercedes OM 403:
-U-profielen aangepast en oude door moderne variant vervangen.
-Hardheid Shore 70 zodat er weining indrukking vervorming is zelfs bij vollast (draaimoment).
-Verwachting is dat Shore 50 ook zal voldoen omdat er praktisch nauwelijks in vollast wordt gevaren.

Selectie info moderne vervangings demper (in dit geval Vetus):
vetus_belasting.jpeg
vetus_tabel.jpeg
foto_vetus.jpeg
Nieuwe situatie:
foto_nieuw.jpeg
Anatolia Schottelboot type 12 met Mercedes OM 403 motor en toepassing van Trelleborg dempers:

Belastingschets en doorsnede situatie:
doorsnede.jpeg
Documentatie toegepaste dempers:
tabel.jpeg
Trellleborg.jpeg
Een link van GMT Benelux. Dit is een bedrijf dat diverse diensten aanbiedt voor het oplossen van trillingsproblemen en ook de componenten/dempers levert.
GMT-benelux.nl