Mercedes OM 403 V-snaren waterpomp spannen/afstellen
Geplaatst: 30 sep 2024, 16:47
De waterpomp V-snaren van de Mercedes OM 403 (10 cylinder V) worden op een wat andere manier afgesteld van gebruikelijk. De V- snaar wordt gespannen door de pulley die zich op de waterpomp bevindt. De pulley is gedeeld waarbij de basis (1 zijde van de pulley) een schroefdraad heeft en de (2e zijde van de pulley) andere zijde een moer is.
Door het in of uitdraaien van deze moer wordt de groef smaller (spannen) of breder (losser).
Er zijn een paar aandachtspunten die in acht genomen moeten worden bij het afstellen. Op bovenstaande foto zijn de radiaal geplaatse inbusboutjes te zien, Borgmoeren en boutjes losdraaien daarna kan de moer in of uit gedraaid worden.
Het kan nodig zijn om eerst eea met kruipolie/imal in te spuiten. Op bovenstaande foto is te zien hoe de basis eruit ziet nadat de moer in zijn geheel is verwijderd.
Een aandachts bij montage en afstelling is dat de inbusboutjes op je juiste lokatie worden gezet (verdraaien van de moer) alvorens ze vast te draaien. De moer moet dus worden in of uitgedraaid tot de inbusbouten op de plek van de gefreesde vlakjes staan. De afstelling is traploos maar het vastzetten dient te gebeuren op gedefinieerde posities, dit is dus mogelijk van groef naar groef. Wat er gebeurd als de inbusschroeven niet op de juiste plek worden gemonteerd is op de bovenste foto te zien, hierbij zijn de boutjes ter plaatse van de schroefdraad vastgezet wat beschadiging tot gevolg heeft gehad.
Door het in of uitdraaien van deze moer wordt de groef smaller (spannen) of breder (losser).
Er zijn een paar aandachtspunten die in acht genomen moeten worden bij het afstellen. Op bovenstaande foto zijn de radiaal geplaatse inbusboutjes te zien, Borgmoeren en boutjes losdraaien daarna kan de moer in of uit gedraaid worden.
Het kan nodig zijn om eerst eea met kruipolie/imal in te spuiten. Op bovenstaande foto is te zien hoe de basis eruit ziet nadat de moer in zijn geheel is verwijderd.
Een aandachts bij montage en afstelling is dat de inbusboutjes op je juiste lokatie worden gezet (verdraaien van de moer) alvorens ze vast te draaien. De moer moet dus worden in of uitgedraaid tot de inbusbouten op de plek van de gefreesde vlakjes staan. De afstelling is traploos maar het vastzetten dient te gebeuren op gedefinieerde posities, dit is dus mogelijk van groef naar groef. Wat er gebeurd als de inbusschroeven niet op de juiste plek worden gemonteerd is op de bovenste foto te zien, hierbij zijn de boutjes ter plaatse van de schroefdraad vastgezet wat beschadiging tot gevolg heeft gehad.