Schottelboot verzekering

Alles wat niet in een van onderstaande categorieën past
Plaats reactie
GHulshof
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 okt 2022, 11:32

Schottelboot verzekering

Bericht door GHulshof »

Er komen met regelmaat vragen voorbij bij welke maatschappij een Schottelboot het beste verzekerd kan worden en wat de premie is.
Nu is dat natuurlijk persoonlijk, iedereen heeft een voorkeur.
Hieronder zal ik eea plaatsen wat voorbij is gekomen in de "Schottelboot app" maar ook mijn eigen ervaring.

Toen we in 2023 onze Schottelboot kochten heb ik een offerte aangevraagd bij de ANWB, daar zat ik met onze vorige boot en had daar prima ervaring mee. Echter de ANWB heeft geen echt passende oplossing voor Schottelboten. Het werd gezien als grote speedboot vanwege snelvarend heid en de kosten waren rondheid schokkend.

Boot is nu verzekerd bij EOC verzekeringen waarbij mijn ervaring in ieder geval is dat ze Schottels kennen, ze weten dat ze "licht gebouwd" zijn (plaat van 3-5mm) waarbij bij normale boten het onderwaterschip onder de 3 mm afkeur is weten ze dat dit standaard is bij de schottels en hanteren ze hierdoor ook andere normen.

Aandachts punten:
-Onderwaterschip clausule: Bij EOC keuren ze gratis maar zonder keuren heb je te maken met deze clausule, wat betekend dat bij een gebrek aan je onderwaterschip de boot niet is verzekerd voor schade die hierdoor ontstaat.
-Schottel clausule; Staat er standaard in dat betekend schottel niet meeverzekerd, ook deze clausule kan eruit maar dan moet je de schottel technisch laten keuren (was misschien bij oudere polissen niet zo, maar inmiddels wel).

Nu lijkt dat natuurlijk best streng, maar je kunt ook concluderen dat dit professioneel is en dat ze willen weten wat ze verzekeren en niet alles wat nog net op een laagje verf drijft verzekerd is. En wat veel mensen niet weten is dat bij andere verzekeraars vaak gelijke clausules gelden maar soms diep verscholen in de tekst verborgen staan. bij EOC staan deze clausules gelijk genoemd op het polisblad waarbij het in ieder geval direct zichtbaar is.

Indicatie voor premie: wij betalen ongeveer Euro 600,-- per jaar o.b.v. all risk verzekerening voor een waarde van 65k Euro en inboedel voor 16k Euro.
Kortom denk dat EOC passend is en redelijke premie hanteert maar heb er geen verdere studie van gemaakt.
Hoe het zit met andere maatschappijen.

Andere verzekerings maatschappijen die (positief) voorbij kwamen in de app zijn:
TVM, ASR
Bij deze de vraag aan een ieder om zijn of haar ervaring toe te voegen?
Gebruikersavatar
Bootsman
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 feb 2023, 21:29

Re: Schottelboot verzekering

Bericht door Bootsman »

Ik ben ook bij EOC verzekerd met mijn Bootsman 12 mtr serie en ben ook dik tevreden.
Betaal ong €500 all risk per jaar en mijn schottelaandrijving is meeverzekerd voor €5000 wat ik erg netjes vind.
Ook is mijn boot toentertijd gratis gekeurd door iemand die er bekend mee was een schottelboot te inspecteren.
Ik heb ze gelukkig nog nooit nodig gehad, maar hoop dat het dan ook goed gaat verlopen mocht dat ooit nodig zijn.
Mvg D.Hansen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
HaroldO
Berichten: 34
Lid geworden op: 13 feb 2023, 19:24

Re: Schottelboot verzekering

Bericht door HaroldO »

Hier ook goede ervaringen met EOC en hun keuring en advies!
Ik heb nog de clausule Uitbreiding Vaargebied: Verzekeringsgebied Groot toegevoegd, zodat ik ook boven op de noord- en oostzee kan varen.
Harold O
Schottelboot "v.h. P9-1"
RP12 en P91
(bouwnummer 51 Warmond)
Plaats reactie